alt

Dækstørrelser

Dækstørrelser definieres af et antal forskellige tal og bogstaver. F.eks. udgøres dækstørrelse 185/60 R 14 82 H af de følgende informationer:

185 Dækbredden i mm
60 Højden på dækket i procent af dækkets bredde
R Angiver dækkets konstruktionstype, her et radialdæk
14 Fælgens diameter i tommer
82 Belastningsevne
H Hastighedskode

Dette er alle de oplysninger du behøver for at bestille dine dæk. Hvis du vil vide mere kan du læse videre på…

 

Hastighedskoder

Alle dæk bærer en hastighedskode i form af et bogstav. Koden angiver max hastigheden som dækket er konstrueret til. Tabellen herunder viser hvilken max hastighed der svarer til de enkelte hastighedskoder:

 

Hastighedskode Hastighed Hastighedskode Hastighed Hastighedskode Hastighed
N 140 km/h S 180 km/h W 270 km/h
P 150 km/h T 190 km/h Y 300 km/h
Q 160 km/h H 210 km/h
R 170 km/h ZR / V 240 km/h

 

Belastningsevne

Belastningsevnen der står på siden af dækket angiver max lasteevnen på et dæk, når der køres med max hastighed. Nedenfor ses en liste over belastningsevne og maximal vægt:
Li kg Li kg Li kg Li kg Li kg Li kg
65 290 74 375 83 487 92 630 101 825 110 1060
66 300 75 387 84 500 93 650 102 850 111 1090
67 307 76 400 85 515 94 670 103 875 112 1120
68 315 77 412 86 530 95 690 104 900 113 1150
69 325 78 425 87 545 96 710 105 925 114 1180
70 335 79 437 88 560 97 730 106 950 115 1215
71 345 80 450 89 580 98 750 107 975 116 1250
72 355 81 462 90 600 99 775 108 1000 117 1285
73 365 82 475 91 615 100 800 109 1030 118 1320

 

 

Dækkets alder

Dæk bærer en tre-cifret alderskode på siden, der udtrykker måned og år for produktion. F.eks. betyder 129, at dækket er produceret i december 1999.

 

Andre markeringer

M&S udtrykker mudder og snedæk DOT Codes - Kodning i linje med krav fra US Department of Transportation. Koden indeholder en blandning af bogstaver og cifre som DOT DVDE MTA 129.

E-Mærke - Dæk for salg skal E-mærkes efter ECE Reg 30 - eg E4 027550. XXXX

 

Lufttryk

Hovedformålet med et dæk er at bære bilens vægt. Derfor er det vigtigt, at der holdes korrekt lufttryk. Overtryk vil forårsage hurtig og uregelmæssig slidtage. Undertryk vil skade dækkets struktur, hvilket kan forårsage trafikuheld. Forkert lufttryk tillader dækket at fungere efter hensigten med konstruktionen. For at få bedste resultat skal du vedligeholde det dæktryk, som bilproducenten anbefaler og/eller dækproducenten.

 

Hjulsporing og -balancering

En af hovedårsagerne til hurtig slidtage af slidbanen er forkert hjulsporing og afbalancering. Unormal støj, vibrationer og træg styring er tegn på, at sporing og balancering er forkert.

 

Dæktryk

Dæktryk angives ofte i flere forskellige enheder. Skemaet her viser, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige enheder. Den officielle enhed er pascal eller kilopascal (kPa), men man ser ofte enhederne psi (lb/inch2) og kilopond pr kvadratcentimeter (kp/cm2). 100 kPa svarer meget nær til 1 kp/cm2 eller 14,5 psi.

 

Kilopascal
(kPa)

Bar
Psi
(lb/inch2)

Kp/cm2
150 1,5 21,8 1,53
160 1,6 23,2 1,63
170 1,7 24,7 1,73
180 1,8 26,1 1,84
190 1,9 27,6 1,94
200 2,0 29,0 2,04
210 2,1 30,5 2,14
220 2,2 31,9 2,24
230 2,3 33,4 2,35
240 2,4 34,8 2,45
250 2,5 36,3 2,55
260 2,6 37,7 2,65
270 2,7 39,2 2,75
280 2,8 40,6 2,86
290 2,9 42,1 2,96
300 3,0 43,5 3,06

 

Og til sidst - loven

  1. Hjul på biler, varevogne og lette lastbiler skal have et mønster der er mindst 1.6 mm dybt langs de centrale dele, og kontinuerligt rundt dækket.
  2. Dækkene bør være tilpassede (dvs. opfylde specifikationer samt størrelse) med hensyn til hvordan køretøjet bruges, det skal også have den luftmængde som dækproducenten anbefaler.
  3. Dæk af forskellig type må ikke monteres på samme hjulaksel ( dvs. der må ikke være ex. radialdæk på den ene side, og diagonaldæk på den anden. En vogn med to hjulaksler må heller ikke have diagonaldæk på den forreste aksel og radialdæk på bagerste aksel)

    Vinterdæk:
  4. Personbil, varebil og busser med en totalvægt på højst 3,5 ton samt anhænger der trækkes af sådant, skal under færdsel fra 1. dec - 31. marts have vinterdæk.
  5. Vinterdæk uden pigge er ikke egnet som all-round dæk, da de er konstruerede til vinterkørsel. Ved brug i sommertid har de nedsat effekt på våde veje, slidtage øges, og dækkene kan opleves som ustabile.
  6. Det er tilladt at køre med pigdæk fra den 1. november til den 15. april. Pigdæk skal være monteret på alle bilens hjul samt på eventuel anhænger.
  7. Nye dæk har beskyttende glyserin-film, som bevarer dækket i mange år. Ved brug forsvinder glycerinen, hvorved gummiet tørrer hurtigere, giver dårligere egenskaber og kortere levetid. Opbevares de derimod forsvarligt, mørkt og køligt, kan dækkene blive op til 10 år gamle, og stadig have sine gode egenskaber. Hos vinterdæk bliver dog grebet på is og sne dårligere allerede efter 5-6 år, afhængig af gummiblandningen i dem. Der er dog forskel på forskellige dæk, tjek det med din forhandler.
  8. Hvis anhænger trækkes af bil med totalvægt på 3500 kg og har pigdæk, skal anhængeren også have pigdæk.
  9. De dæk der har det største mønsterdybde, skal monteres bag på bilen.
  10. Letmetal fælge skal efter montering kontrolleres og efterspændes, da der er en lille risiko for at boltene løsner efter nogle hundrede kilometer.
  11. Gummiblandingen i dine sommerdæk er tilpasset en anvendelse ved højere temperaturer. Allerede ved +5 grader bliver gummiethårde, hvilket indebær,at du får betydelig mindre kontrol over bilen.
    Sæt dine vinterdæk på i god tid, så du er forberedt, når kulden kommer. Og du opnår meget bedre vejgreb, når sneen dukker op.
  12. Regler for kørsel med pigdæk, vinterdæk og snekæder i Europa